Risicokaart
Gebeurtenis / Situatie | Mogelijke effect(en) | Beheersmaatregelen |
---|---|---|
Afwijken van inkoop en aanbestedingsbeleid | Claims, imagoschade en nietigverklaring | Actieve toetsing op bestedingen > 20.000 euro |
Risico's Jeugdwet | Hogere lasten gemeente | Dekken uit stelpost / weerstandsvermogen |
Administratieve verlichting, vertraging bij gronduitgifte grexlocaties en gewijzigde wetgeving, waardoor er minder legesopbrengsten zijn. | Verminderde legesopbrengsten | Dekking uit overige begroting |
Verlies op grondexploitaties | Af moeten boeken van Algemene Reserves | Ontwikkelingen proactief blijven volgen. |
Administratieverlichting, waardoor minder persoonsdocumenten nodig zijn | Verminderde legesopbrengsten | Dekking uit overige begroting |
Verlaging algemene uitkering na vorming nieuw kabinet | Organisatiedoelen worden niet behaald | Verhogen andere inkomsten of bezuinigingen. |
Negatieve publiciteit | Verlies draagvlak inwoners | Continue actieve omgevingsanalyse, optimaal gebruik communicatiemiddelen, actualiseren persbeleid en social media strategie. |
Ingelaste verkiezingen | Extra kosten en inzet organisatie door ingelaste verkiezingen | Dekken binnen de begroting of ondervangen door weerstandsvermogen |
Nieuwe samenstelling van het college | Mogelijk nieuwe wachtgeldverplichtingen. | Accepteren. Aanvullen van de voorziening. |
Moeizame vorming nieuw college | Continuïteit bedrijfsvoering | Goede ambtelijke ondersteuning bieden in de aanloop naar de verkiezingen en na de verkiezingen. Accepteren dat het gedeeltelijk buiten de invloedssfeer ligt. |
Geen goedkeurende accountantsverklaring | Negatieve publiciteit, intensivering toezicht | Interne controle, nadruk op financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van processen, risicoanalyse, opvolging aanbevelingen accountant. |
Fouten in de registratie GBA / Persoonsdocumenten door toedoen nalatigheid gemeente | Diverse problemen voor burgers, waardoor mogelijke claims worden ingediend | Op peil houden en communiceren AO |
Uitval technische voorzieningen door onvoorziene omstandigheden | Organisatie kan niet werken, imagoschade | Uitwijkvoorziening voor primaire proces |
Meldplicht Datalekken (per 1 januari 2016) | Als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Een datalek is het gevolg van een beveiligingsprobleem. | Er is een "procedure meldplicht datalekken" vastgesteld. Met bewerkers van persoonsgegevens worden nieuwe bewerkersovereenkomsten af gesloten. |
In werking treding Algemene Verordening Gegevensbescherming per 25 mei 2018 | Niet voor 25 mei 2018 voldoen aan de implementatie van de (Europese) Algemene Verordening Gegevensbescherming. | Voor de implementatie van de AVG is in 2017 een projectgroep ingesteld die er voor zorg moet dragen dat we per genoemde datum aantoonbaar voldoen aan de eisen die de AVG stelt. We zijn dus compliant. |
Informatiebeveiligingsincident | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade | ICT infrastructuur bestendig maken tegen inbreuk van buitenaf, processen op orde brengen, vergroten bewustzijn personeel |
Onvoldoende of ondeskundig gebruik van de ICT middelen | Organisatie werkt niet efficiënt, diverse problemen met de informatievoorziening intern en extern, imagoschade | Opleiden personeel, sturing van ontwikkeling personeel naar wat nodig is voor de informatievoorziening |
Digitale informatie onvoldoende toegankelijk | Organisatie werkt niet efficiënt, diverse problemen met de informatievoorziening intern en extern, imagoschade | Opleiden personeel, sturing van ontwikkeling personeel naar wat nodig is voor de informatievoorziening, ondersteunen door techniek, ordenen informatie |
Digitale informatie wordt oneigenlijk gebruikt of verstrekt | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade, schending van de privacy | Opleiden personeel, sturing van ontwikkeling personeel naar wat nodig is voor de informatievoorziening, ondersteunen door techniek, ordenen informatie, leveranciersmanagement strakker inregelen |
Snelheid van ontwikkelingen ICT, waar de organisatie moeilijk aan kan voldoen tenzij er omvangrijke financiële middelen tegenover staan | Niet voldoen aan wetgeving, problemen met informatievoorziening intern en extern | ICT outsourcing. |
Leveranciers kunnen producten voor genoemde ontwikkelingen niet snel genoeg leveren | Applicaties die niet optimaal functioneren, meerkosten | Op ICT-gebied handhaaft de gemeente Nieuwkoop haar ambitie als "middenmoter" |
Wensen van medewerkers die verder gaan dan de organisatie kan bieden (m.n. Technologische ontwikkelingen) | Ontevredenheid bij medewerkers | Verwachting management |
Archieven externe partners worden niet goed bijgehouden | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade. Niet voldoen aan archiefwetgeving | Goede afspraken maken en verantwoordelijkheden vastleggen |
Vergaan archief door verschillende oorzaken | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade | Opbergen archief volgens wetgeving |
Burgers onnodig benadeeld door onvoldoende onderhoud infrastructuur, riolering etc. | Extra kosten door claims en inzet afhandeling juridische procedures | Uitvoeren van het onderhoud van de infrastructuur volgens CROW richtlijnen en uitvoeren inspecties en wegenschouw |
Door onzorgvuldige registratie van de schade bij brand, ongeval of een ramp kunnen burgers onnodig worden benadeeld | Extra kosten door claims en inzet afhandeling juridische procedures | Opleiden personeel, aanscherpen AO/IC w.o. 4-ogenprincipe. |
Kosten en claims na ramp | De gemeente kan voor kosten komen te staan na bijvoorbeeld een asbestbrand e.d. | Aanscherpen procedures rampenorganisatie en regelmatig oefenen en ondervangen door weerstandsvermogen |
Ontwikkeling als gevolg van groot onderhoud Algemene uitkering onderdeel groot onderhoud clusteronderdeel brandweer en rampenbestrijding (2016) | De grotere gemeenten ontvangen minder vergoeding en de plattelandsgemeenten worden duurder | Binnen de Veiligheidsregio vindt regelmatig afstemming plaats. (Ontwikkelingen kritisch blijven volgen). Dit onderwerp is ook een aandachtspunt van het Ambtelijk Governanceteam. |
Burgers ondervinden schade aan woongenot door planologische wijzigingen | Extra kosten en inzet door planschade verzoeken | Bij initiatieven derden wordt er altijd, voordat medewerking wordt verleend, een planschadeovereenkomst overlegd. De RO procedure wordt pas afgerond nadat de ondertekende overeenkomst is ontvangen. |
Ontvreemden/zoekraken identiteitsdocumenten | Imagoschade | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen |
Ontvreemden/zoekraken identiteitsdocumenten | Identiteitsfraude | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen |
Ontvreemden/zoekraken identiteitsdocumenten | Claims door gedupeerde burgers | Ondervangen door weerstandsvermogen |
Calamiteiten openbare ruimte | Schadeclaim | Ondervangen door weerstandsvermogen |
Overval | Ontvreemden kas-en/of kluisgeld | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen, verzekering |
Overval | Materiële en immateriële schade personeel | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen, beleid en protocollen agressiebeheersing. |
Schade bij de uitvoering van civieltechnische werkzaamheden door de gemeente aan particuliere eigendommen | Schadeclaims | Kosten worden gedekt via de doorlopende CAR-verzekering. |
Uitvoering gladheidsbestrijding niet conform de zorgplicht | Schadeclaims | Actualiseren van het actieplan gladheidsbestrijding. Opleiding en training van de medewerkers. Kosten worden gedekt via de doorlopende CAR-verzekering. |
Verkeersongevallen en toename van verkeersslachtoffers, bij onjuiste verkeersmaatregelen. | Schadeclaims | Opleiding van medewerkers. Brede toetsing van verkeersplannen en verkeersbesluiten. |
Vandalisme aan bebording, straatmeubilair, kunstwerken, speelvoorzieningen, openbaar groen, afvalinzamelmiddelen, etc.. | Niet verhaalbare kosten | Voorlichting van het publiek, publicatie van de vandalismewijzer. |
Schade en overlast door foutparkeren bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens in woonwijken | Schadeclaims | Handhaving op foutparkeren. Weren van vrachtwagens uit de woonwijken met een gedegen parkeerbeleid. |
Verwijtbaar onvoldoende of achtergebleven onderhoud aan de infrastructuur. | Schadeclaims | Jaarlijkse inspectie van de wegen en adequaat uitvoeren van klein onderhoud. |
Onevenredige vorstschade aan wegen bij extreme winters | Extra kosten aan onderhoud wegen | Adequaat uitvoeren van onderhoud wegen volgens beheerplan en voorkomen van achterstallig onderhoud |
Dumpen van afval, zwerfafval | Niet verhaalbare kosten | Handhaving. Budget opnemen in de begroting ter hoogte van de te verwachten kosten. |
Afvoer van gft-afval via het restafval | Minder scheiden van afval, hogere kosten | Zorgdragen voor goede faciliteiten met betrekking tot de afvalinzameling |
Afvoer van chemisch afval via het restafval | Minder scheiden van afval, hogere kosten | Zorgdragen voor goede faciliteiten met betrekking tot de afvalinzameling |
Onjuiste en "vergeten" aansluitingen t.a.v. afvalstoffenheffing | Mislopen opbrengsten | Zorgdragen voor een goede administratie en controles |
Vanwege ouderdom v.d. minicontainers is er een risico op sterke toename van vervangingen | Schadeclaims en herstelkosten (hoge kosten vervanging per container vanwege uren buitendienst) | Waar nodig vervangen |
Clandestien inzamelen van oud papier van bedrijven en instellingen. | Bedrijfskosten worden afgewenteld op de gemeente | Verhogen toezicht op de inzamelende instanties. |
Overstortingen en vuilemissies brengen volksgezondheidsrisico’s met zich mee. | Schadeclaims en herstelkosten | Zorgdragen voor goed regulier beheer van de riolering en straatkolken. Storingen direct verhelpen. |
Wateroverlast in de woonomgeving vanwege storingen van de riolering. | Schadeclaims en herstelkosten | Zorgdragen voor goed regulier beheer van de riolering en straatkolken. Storingen direct verhelpen. |
Wateroverlast bij hevige regenval vanwege onvoldoende doorstroming of bergingscapaciteit. | Schadeclaims en herstelkosten | Uitvoering regulier onderhoud waterpartijen. Tijdig uitvoeren baggerwerkzaamheden. |
Achterstallig en onvoldoende beheer leidt tot stremming van het vaarverkeer | Schadeclaims | Uitvoering regulier onderhoud waterpartijen. Tijdig uitvoeren baggerwerkzaamheden. |
Bij storm kunnen bomen schade en letsel veroorzaken door takbreuk. Dit risico neemt toe achterwege blijven van de verplichte VTA-inspecties en bij gebrekkig onderhoud. | Schadeclaims | Uitvoeren noodzakelijk onderhoud aan bomen. Uitvoeren VTA-inspecties. |
Schade of letsel door gebruik van speelvoorzieningen. | Schadeclaims | Uitvoeren jaarlijkse inspectie van alle speeltoestellen en uitvoeren kwartaalschouw. Gebreken aan speelvoorzieningen direct verhelpen. |
Schade en letsel bij personeel bij gebruik van machinale gereedschappen. | Schadeclaims | Uitvoering verplichte keuring van machines en apparatuur, uitvoering maatregelen RI&E, opleiding en training (instructies) van medewerkers. |
Dierziekten en in relatie hiermee risico's voor de volksgezondheid. | Geneeskundige kosten, schadeclaims | Ondervangen door weerstandsvermogen |
Overval | Claims door gedupeerde burgers | Ondervangen door weerstandsvermogen |
Niet in aanmerking komen voor compensatie regeling Participatiewet bij overschrijding boven de 7,5% van het Buigbudget. | Hogere bijdrage gemeente | Weerstandsvermogen |
Krapte op de arbeidsmarkt. | Niet op korte termijn adequaat kunnen invullen van vacatures, waardoor voor langere tijd inhuur noodzakelijk is om de voorgang van werkzaamheden te borgen | Professionele werving en selectie. |
Risico's participatie zoals SWA | Hogere bijdrage aan SWA door dreigend exploitatietekort | Weerstandsvermogen |
Verhoging van de bijdrage aan Gemeenschappelijke Regelingen of negatief rekeningresultaat dat niet binnen het eigen vermogen van de GR opgevangen kan worden | Hogere lasten gemeente | Weerstandsvermogen voor incidentele verliezen, structurele tekorten opvangen in begroting, strikter toezicht op de gemeenschappelijke regelingen. |